Ekstreme krav til varene driver produksjonen til nye høyder

For de som ønsker å produsere varer til rom- og luftfartsindustrien er det bare å lære seg forkortelsen PLM med én gang.

– Product Lifecycle Management, eller PLM, er det vi har satset på å bygge opp her på GKN Aerospace. Vi har kommet lengre frem enn de fleste, sier Andreas Thorvaldsen, som leder utvikling og kontinuerlig forbedring av prosessene hos GKN Aerospace på Kongsberg.

I 2016 vant GKN Aerospace kåringen av Norges Smarteste Industribedrift, og Thorvaldsen mistenker at det svært godt utviklede PLM-systemet dannet grunnlaget for den seieren.

– Nå har vi et forsprang på 7-8 år foran de fleste andre her i landet, og har tatt opp alt av informasjon rundt prosesser og verktøy i en stor database. Vi har 100% mulighet til å bruke disse dataene til å hjelpe oss til videreutviklingen av prosessene, men de er minst like mye en nødvendighet som følge av bransjestandardene i denne industrien, sier Thorvalsen.

Kundelisten til GKN Aerospace, som består av noen av industriens mest kjente navn, har krav til prosesser og utstyr som få enhver leder til å svette. Men ikke hos GKN Aerospace.

– I forrige uke hadde vi en audit, der PLM-systemet ble tatt med. I systemet klarer vi å lagre alt om produktene, fra kilden, til råvarene ankommer hos oss, til hvem som freset den i hvilken CNC-maskin med akkurat disse bitsene og videre ut til kunden, forklarer Odd Terje Lium, som er produksjonsdirektør på GKN Aerospace.

Med det grundige PLM-verktøyet i bunn, står GKN Aerospace også langt bedre rustet til å ta på seg oppgaver som firma utenfor sektoren kanskje finner for utfordrende.

– Vi møter ekstreme krav på enkelte områder, det er nesten så man kan bli oppgitt, sier Thorvaldsen og humrer litt. Etter en stund blir selv de hardeste krav fra kundene rutine, og det blir lettere å ta på seg selv de vanskeligste oppdragene med de strengeste krav.

– Vi klarer å i imøtekomme dem og vi skal ha full kontroll på den minste detalj, som programvareversjonen på maskinen vi brukt til dreining av en spesifikk del, sier Thorvalsen.

Innovativ, men slik du tror

For et selskap som ligger langt foran konkurrentene, og anmasser en enorm database av informasjon, ser de ikke på seg som spesielt innovative. Det vil si, ikke på den måten de fleste tror innovasjon er når de hører ordet.

– Det er jo ingen nye produkter som blir skapt her, det vi er innovative på, er produksjonssiden. For vi er ikke i flydelbransjen, vi er i bransjen med å effektivt produsere ekstreme deler under ekstreme krav, sier Lium.

For GKN Aerospace betyr digitaliseringen, og innovasjon i produksjonsprosessen, ikke bare at de står sterkere rustet i konkurransen om å produsere de ekstreme delene. Det er også en positiv økonomisk effekt av hele satsningen.

–  Det er jo en økonomisk motivasjon til å ha dette PLM-systemet på plass. Kostnadssiden, spesielt i vesten og Norden, gjør at man tenker mer automatisert dataflyt enn andre som man konkurrerer med verden over, sier Lium. 

– Vi samler mye produksjonsdata fra både maskiner og manuelle operasjoner som brukes for å analysere og forbedre produksjonsprosessene. Dette er data som spenner fra dimensjonsdata for produkter, temperatur og luftfuktighet i lokalene, til vibrasjoner og statusinformasjon fra maskinenes styresystem, legger Hoen til.

 

Bygger på lang tradisjon

Når alt robotiseres og digitaliseres frykter mange at lang erfaring går tapt. Slik er det ikke hos GKN Aerospace, snarere tvert i mot.

– Det ligger mye kompetanse i bunnen, for det blir automatisert mer og mer. Men det er viktig å ha en bred og dyp kompetanse på basisfag før du kan automatisere mer, sier Lium.

– På Kongsberg har vi lange tradisjoner i verkstedindustrien, og vi er ikke alene på Kongsberg til å drive med denne typen avansert maskinering, påpeker Thorvaldsen.

Når den lange erfaringen med maskiner kombineres med kravet til etterrettelighet og ekstrem produksjon, dukker et nytt fag opp i kjølvannet. Ikke som en erstatter, men som et supplement.

– Når man automatiserer et fag, blir det et annet fag. Robotisering er noe helt annet enn manuell produksjon. Det er på mange måte representativt for den generelle utfordringen. Det som kjennetegner vinnerne, er at de tar på seg oppgaven og ikke gir seg. Du har et operasjonelt miljø som ikke kan slutte, men man må også ha et miljø i front og ikke gi opp ved litt motstand. Vi fortsetter utviklingen innenfor digitalisering og planlegger nå å se hvordan maskinlæring kan benyttes på dataene vi har for å predikere og styre produksjonen vår enda bedre. Målet er en høy grad av autonomi i fremtiden, utdyper Hoen.

 

Høstet frukter av seieren

Som tidligere vinnere av Norges Smarteste Industribedrift-kåringen, har de kjent at seieren i kåringen hjalp på mer enn én måte.

 

– En slik anerkjennelse er alltid godt å motta, det første som skjedde var at ordføreren ringte og så ble vi invitert til rådmannsgruppen. Men det som kanskje er viktigere, er den oppmerksomheten som kåringen retter mot norsk industri når de legger ut på en Norgesturné slik Siemens gjorde i fjor.

PÅMELDING

Andre blogginnlegg

Digital temperaturmåler

I Digital temperaturmåler for norsk næringsliv 2018 kan du bl.a. lese at norske bedrifter er overbevist om at digitalisering kan skape nye forretningsmuligheter, men ser at de mangler rett kompetanse. Mangel på vilje til å utvikle egne ansatte gjør at mange i stedet...

Ordren som endret alt

Hexagon Ragasco er verdensledende innen gassbeholdere av komposittmaterialer – og en av Norges smarteste industribedrifter.

Som tatt ut av en «Hvordan den lages»- episode

Midt i et smørøye av majestetiske fjelltopper og en vidstrakt Romsdalsfjord ligger Plasto AS – bedriften som i 2017 var blant topp ti i Norges Smarteste Industribedrift, og året før kapret 2. plassen.